מאת: דב טרכטמן
הפלאש והסדרות המקבילות יצאו אל פגרת החגים לאחר שבוע של פרקי קרוס-אובר ושבוע נוסף של פרקי סיום אמצע עונה, שיזכו לטור נפרד. פתיחת הפגרה היא זמן טוב לדעתי לשתף אתכם בהגיגים במהות הרוע וזיהוי המפלצות בתכנית ובהתבסס על ניתוח העונה השניה.
הפלאש הוא גיבור-על בעל גישה לכוח הספיד-פורס (Speed-Force), כלומר כוח המהירות. הכוח הזה מאיץ תהליכים שונים בגופו של הפלאש, ובכך מאפשר לו להתאושש במהירות מפציעות קשות שיכלו להוביל לנזק קבוע ואף למוות אצל אדם רגיל. אך חשוב מכך, הספיד-פורס מאפשר לפלאש לנוע במהירות גבוהה במיוחד, דבר שבשימוש נכון מאפשר לו לעשות דברים אחרים כמו להפיק ברקים, לנוע בזמן ולעבור בין מימדים.
הפלאש והסדרות המקבילות יצאו אל פגרת החגים לאחר שבוע של פרקי קרוס-אובר ושבוע נוסף של פרקי סיום אמצע עונה, שיזכו לטור נפרד. פתיחת הפגרה היא זמן טוב לדעתי לשתף אתכם בהגיגים במהות הרוע וזיהוי המפלצות בתכנית ובהתבסס על ניתוח העונה השניה.
הפלאש הוא גיבור-על בעל גישה לכוח הספיד-פורס (Speed-Force), כלומר כוח המהירות. הכוח הזה מאיץ תהליכים שונים בגופו של הפלאש, ובכך מאפשר לו להתאושש במהירות מפציעות קשות שיכלו להוביל לנזק קבוע ואף למוות אצל אדם רגיל. אך חשוב מכך, הספיד-פורס מאפשר לפלאש לנוע במהירות גבוהה במיוחד, דבר שבשימוש נכון מאפשר לו לעשות דברים אחרים כמו להפיק ברקים, לנוע בזמן ולעבור בין מימדים.
האדם שעוטה
את המסיכה ואת זהות הפלאש הוא בארי אלן, חוקר מז"פ במשטרת סנטרל סיטי. בארי
חווה אירוע טראגי בילדותו. אמו נרצחה על ידי דמות צהובה שנעה במהירות. בעת הרצח
משהו הוציא אותו מחוץ לבית לרחוב, לכן לא חזה ברצח עצמו. אביו הואשם ברצח ונכלא. זו
אחת הסיבות המרכזיות שהניעו את בארי להיות חוקר מז"פ, לנסות לפענח את הרצח
ולזכות את אביו. ערב אחד, כשנערך ניסוי במאיץ חלקיקים בארי נפגע מברק, שקע בתרדמת
למספר חודשים וכשהתעורר גילה את כוחותיו.
העונה
הראשונה עסקה בניסיון של בארי ללכוד את הרוצח של אימו, "האיש בחליפה הצהובה",
שהתברר כריברס-פלאש (Reverse-Flash),
על-אנושי מהעתיד בשם איוברד ת'ון שהצליח לשחזר את כוחותיו של הפלאש וחזר אחורה
בזמן במטרה לחסל אותו. איוברד נכשל ונתקע בעבר. וכדי לחזור לזמן ממנו הגיע הוא
זקוק לעזרתו של הפלאש. איוברד רוצח את המדען ד"ר האריסון וולס ואת אישתו. הוא
מאמץ את זהותו של האריסון וולס ומתחיל במזימה שנמשכת כ 15 שנה
במטרה לבנות את מאיץ החלקיקים שיעניק לבארי את כוחותיו ועל מנת לתמרן אותו כדי
שיוכל להשתמש בכוחותיו כדי לחזור לעתיד.
בסיום העונה
איוברד ובארי מחליטים לשתף פעולה וליצור תכנית בה ת'ון יוכל לשוב לזמן שלו ובארי
יוכל לשוב לליל הרצח במטרה למנוע אותו. התכנית שלהם גורמת להיווצרות חור שחור
שעומד לשאוב את העיר ובמקביל להיווצרות קרע בין מימדי שזוכה לביטוי על ידי הופעתה
הפתאומית של קסדת מתכת בעלת-כנפיים. [זוהי הקסדה האייקונית של דמות הקומיקס
המקורית שנקראה הפלאש, ג'יי גאריק]. הופעת הקסדה מלחיצה את איוברד. אך בסוף
התכניות של איוברד ובארי משתבשות. אדי ת'ון, בלש משטרה וחבר של בארי שהוא גם מאבות
אבותיו של איוברד ת'ון בוחר להתאבד כדי למנוע את לידתו של איוברד. כשבארי חוזר
לליל הרצח, פלאש בן דמותו מציר זמן אחר מסמן לו לא להתערב. לכן ציר הזמן של בארי
לא משתנה והרצח של אימו לא נמנע.
העונה
השנייה מתמקדת בהשלכות של אירועי סיום העונה הראשונה. בניסיון לסגור את החור השחור
רוני ריימונד שהיה העל-אנושי פיירסטורם נעלם וככל הנראה מת. חלקים רבים בעיר נחרבו.
והצוות של הפלאש התפזר כאשר הם מנסים להתמודד עם תוצאות האירועים והשפעתם על חייהם
האישיים, עד שמופיע על-אנושי בשם אטום-סמאשר שהוא בעל הדי.אן.איי של אדם שמת. הוא
טוען שנשלח על ידי "זום" כדי להרוג את הפלאש. בעקבות האירוע מגיע אדם
שטוען שהוא מיקום מקביל [ארץ-2 (Earth-2)], שם הוא היה
אצן (Speedster)
וביקום שלו הוא היה הפלאש. האדם הזה מזדהה כג'יי גאריק והוא בא להזהיר את בארי
וחבריו שהעולם שלהם בסכנה מידי "זום". זום גם הוא אצן, מארץ-2 והוא
מהיר במיוחד. הוא האנטגוניסט הראשי של העונה והוא רוצה לנצח את הפלאש.
תיאוריה על הז'אנר
ניתחתי בעבר כמה מהמאפיינים של תכניות הדרמה המערבות אלמנטים
משטרתיים ומדע בדיוני ופנטזיה ביניהן גם הפלאש (18 באוקטובר, 2015). גיבור הסדרה, בארי
אלן, הוא גבר הטרוסקסואל שעובר שינוי ההופך אותו לעל-אנושי (Meta-Human) בעל כוחות לנוע
במהירות ובהחלמה מהירה. בארי הוא גם חוקר מז"פ כך שיש לו רקע מדעי. מול בארי
ניצב "אנטגוניסט תאום" – בעונה הראשונה היה זה הריברס-פלאש שניסה להיות
הפוך מהפלאש בכל דבר וזה התבטא באופי המעשים ועד לצבעי החליפה, הוא גם זה שהעניק
לבארי את הכוחות שלו ותמרן אותו. בעונה השניה היה זה זום, אויב בעל כוחות דומים
לשל בארי. זום תמרן את בארי על ידי שתילת שריד-זמן (Time-Remnant), סוג של כפיל, בצוות
שלו. הכפיל הזה הוא האדם שמכנה עצמו ג'יי גאריק. ג'יי גאריק הוא גם זה שמעודד את
בארי להתחזק ומלמד אותו טכניקות לחימה חדשות. זום הוא זה שחושף בפני בארי את
היכולת להשתמש בשרידי-זמן. בנוסף להיותם של האנטגוניסטים בעלי כוחות דומים או זהים
לשל בארי בהם יכולת החלמה מהירה, נראה כי גם לא ניתן להשמיד אותם באופן מוחלט. אדי
התאבד כדי למחוק את איוברד הוא הריברס-פלאש,אך זה לא שינה את האירועים שהתרחשו
קודם לכן ברצף הזמן. בנוסף במהלך העונה השניה בארי נתקל בשריד הזמן של איוברד. זום
עצמו מייצר לא מעט שרידי-זמן במכוון כדי לזייף את מותו או כדי להיחלץ ממוות.
עולם מאיים
עלילת התכנית "הפלאש" מתרחשת במקביל ותוך קשרים
אינטרטקסטואלים ופרקים משיקים (Cross-Over) לתכניות אחרות. כלומר, נראה דמויות מתכניות אחרות מגיעות לפלאש
כחלק מקידום העלילה וההפך כשלעתים יש עלילות משנה הנעות בין פרקים שונים של מספר
סדרות. כיוון שאלו תכניות העוסקות בגיבורי-על מסוגים שונים המתמודדים עם איומים
שונים ניתן להבין שבמציאות זה נראה שהעולם הרחב מתמודד באופן מתמיד עם איומים
קיומיים שונים ומעשי זוועה.
בעוד
שהאיומים המרכזיים של בארי נובעים מעל-אנושיים, הוא נאלץ להתמודד גם עם מוטציות
שונות כמו כריש מדבר, גורילה בעל תודעה מפותחת ויכולות טלקינטיות, פושעים בעלי כלי
נשק מתקדמים טכנולוגית, רוצח אל-מותי שקיבל את כוחותיו מהחלל החיצון, כשחבריו
מתמודדים עם ארגוני טרור מתקדמים, ארגוני פשע מאורגן עוצמתיים, יחידות צבאיות
מושחתות, אנשים בעלי יכולות מיסטיות ומאגיות, שדים, מלאכים, יצורי פולקלור, חייזרים
ועוד. ופעמים רבות מתברר שיש קשר או מספר קשרים בין אויבים וסכנות שונות אחד לשני.
למשל, ונדל סאבג' הרוצח בן ה-4,000 הוא
ידידו של דמיאן דארק, חבר בולט לשעבר ב"ליגת המתנקשים" ארגון טרור חשאי
ורוצחים להשכיר, שערק והקים ארגון בשם "הייב" (Hive), שבין חבריו
לוחמי יחידת עילית שסרחו. לדארק יש כוחות מאגיים שמגיעים מטוטם שהשיג ואותו ניתן
להטעין באמצעות מעשי רצח. “הייב" גם שכרו את שירותיו של המתנקש "דדשוט"
אותו גם שכרו הבראטבה – המאפיה הרוסית. “דדשוט" לבסוף מאולץ לעבוד עבור ארגון
סמי-ממשלתי חשאי בשם "ארגוגס" תחת יחידה שנקראת "חוליית המתאבדים"
(Suicide Squad)
כיוון שכל חבריה נשלחים למשימות מסוכנות ואם יסרבו לבצע אותן יוצאו להורג. בנקודות
עלילה שונות או בתכניות שונות ארגונים ודמויות מסוימות יצטיירו באור שלילי ויתפסו
כאויבות ובנקודות אחרות באור חיובי וכבעלות ברית.
אוסיף כי
כלל האיומים ב"הפלאש" ובסדרות האחרות הן לא תחליף לזוועות העולם הרגיל
אלא בנוסף ובמובלט מעליהן למשל, בפרק השני של סדרת הספין-אוף "אגדות המחר"
– DC's Legends of
Tomorrow, גיבורי התכנית מסתננים לאירוע סגור של מכירת אמל"ח לארגוני
טרור ובעלי אינטרסים. ביניהם לצד דמיאן דארק שהוא נבל-על בעל כוחות מאגיים מוזכר
גם ארגון הטרור אש"ף בהם נאלצו הגיבורים להיאבק כדי להימלט.
להכיר את המפלצת
בראיון ל Variety (31 באוגוסט, 2015)
מודיע המפיק בפועל אנדרו קריסברג כי מי שידובב את דמותו של זום הוא השחקן והמדובב
טוני טוד. “חלק מהתעלומה בעונה הזו הוא מי או מה נמצא מתחת לתלבושת של זום, לכן
רצינו לעשות משהו כמו ג'יימס ארל ג'ונס כדארת' ויידר – קול אייקוני שבוקע מהמסיכה.
בשנה שעברה חשבנו על הריברס-פלאש כעל לוחם-מהירות, השנה זום הוא כמו שד-מהירות, ואף
אחד לא עושה קול של שד טוב יותר מטוני טוד", אמר קריסברג.
על התלבושת
של זום אמר קריסברג "התלבושת של זום היא יותר אורגנית משל הריברס-פלאש. במובן
מסוים קשה לדעת אם זו תלבושת או דבר חי. אין עור חשוף, למיטב ידיעתך יכול להיות שמתחת
ישנו רובוט או אנרגיה אפלה". ועל זהותו של זום החליטו המפיקים למתוח את
התעלומה "כמו בסרט אימה – מי הרוצח? מי מתחת למסיכה?” (שם).
בתכנית
הדמות מופיעה לראשונה בפרק 2 (Flash of Two Worlds, Warn, 2015).
בפרק אדם המציג עצמו כג'יי גאריק נכנס למעבדות סטא"ר המשמשות כמפקדה של הפלאש
כדי להזהיר אותו שהעולם שלו בסכנה. הוא מספר כי החור השחור יצר פירצה לעולמו, יקום
מקביל [המקבל את השם ארץ-2, עולמו של בארי
אלן הוא ארץ-1] בו הוא היה הפלאש. הוא
מזהיר כי שם נלחם באצן מרושע בשם "זום" ושהוא ככל הנראה האצן המהיר
ביותר. הוא מתאר את זום כבלתי ניתן לעצירה ובעל פנים של מוות. במהלך סיפורו של ג'יי
מוצגת סצנה שהיא לכאורה פלאשבק לקרב האחרון שלו מול "זום" בו נפער החור
השחור שאליו הוא נשאב. בסצנה על אף שג'יי לא מזכיר זאת בסיפורו נראה שהקסדה שלו
נשאבת קודם דרך החור השחור (הקסדה שהופיעה בפתאומיות בפרק סיום העונה הראשונה). ג'יי
טוען שזום הצליח לגזול את כוח ה"ספיד-פורס" ממנו. בדיעבד, מתברר שמדובר
בסצנה שהיא לא פלאשבק אלא נועדה להטעות את הצופים כדי לבסס את אמינותו של ג'יי ואת
סיפור הכיסוי שלו בשביל להתל בצופים ולבנות מתח. פעולה נוספת שסייעה לכך היא
שבמקביל לביקור של ג'יי במעבדות סטא"ר ומתכונן לבצע בדיקות גופניות זום מביא
על-אנושי חדש מארץ-2 ולמעשה גם הוא מוחשי. מה
ששולל למשל את האפשרות שמדובר בחזיון-מהירות (Speed-Mirage) שהיה התכסיס של
הריברס-פלאש להתל בדמויות על ידי כך שנע במהירות כה גבוהה עד שנותרו כפילים שלו
הדומים להולוגרמות.
בארי אינו
ממהר להאמין לסיפור של ג'יי, בעקבות הבגידה של ד"ר האריסון וולס שהתברר
כאיוברד ת'ון/הריברס-פלאש שניצל אותו לאחר שרצח את אימו בילדותו. לכן כדי לרצות
אותו הם מחליטים (ובהסכמתו של ג'יי) לבצע כל מיני בדיקות כדי לאמת את דבריו.
ד"ר
קייטלין סנואו מבצעת בדיקות פיזיולוגיות שונות לג'יי ומשוחחת איתו. הוא משתמש
במונחים מדעיים ומשכנע אותה שהוא מדען (כימאי ופיזיקאי במשרות חלקיות) ושקיבל את
כוחותיו בעת שעבד במעבדה שלו. תוצאות הבדיקות של ג'יי מגלות שהוא בעל כושר גופני
גבוה אבל אינו ניחן ב"ספיד-פורס" ואינו אצן כמו בארי. בין הבדיקות
שקייטלין ביצעה היא גם ניטרה מדדים שלו בעת ששוחחו כדי לראות אם הוא דובר אמת ועל
פי התוצאות היא מקבלת את דבריו כאמת. אך זה לא מספק את בארי והוא ממשיך לחשוד בו.
כשהעל-אנושי
שזום שלח, “שד-חול" מתחיל לתקוף ג'יי מציע את עזרתו ומסביר לבארי ולחבריו
באופן מדעי את כוחותיו של שד-חול על מנת לעזור להם לעצור אותו. בארי ממשיך לא
להאמין ואומר לו "אם היית כזה טוב כבר היית תופס אותו". בארי לא מאמין
לסיפורו של ג'יי ולקיום של ארץ-2 ומשיב לחבריו "אנחנו
מדענים. את עיתונאית. אנחנו בודקים, מוכיחים, מדווחים. זה מה שאנחנו עושים אבל אף
אחד לא רוצה לעשות זאת מלבדי". איריס מדברת עם בארי ומסבירה לו שחוסר האמון
שלו נובע מהפגיעה באמון בעקבות מה שעבר עם הריברס-פלאש. בכך היא מנסה להפסיק את
החשדנות של בארי ובאופן עקיף את חשדנות הצופים לסיפור והיעדר של פרטים אצל ג'יי.
שד-חול חוטף
שוטרת ובארי מבקש את עזרתו של ג'יי. מאוחר יותר כשהם מתכננים לתקוף ביחד את שד-חול
ולחלץ את השוטרת ג'יי מספר לבארי שהוא איבד את הקסדה. ואז הם מבינים שמדובר בקסדה
שהופיעה בסוף העונה הראשונה (והופיעה גם בפלאשבק המזויף). בארי זוכר כמובן שזו
קסדה שהרתיעה את איוברד ת'ון ולמעשה זה מזכה את ג'יי באמון המלא של בארי. לאחר שהם
מביסים את שד-חול הם ניגשים לעזור לשוטרת
ולמעשה משחזרים את אחד השערים האייקונים בתולדות הקומיקס "הפלאש" (ושמו
של הגיליון גם משמש כשם הפרק) ולמעשה אמור לזכות גם באמון הצופים החשדניים יותר
שגם מכירים את הקומיקס. נוסף לכל אלו במהלך העונה ישנם עוד מספר פלאשבקים אמיתיים
לארץ-2 בהם מופיע ג'יי כפלאש של
אותו עולם לרוב מתעמת עם האריסון וולס של ארץ-2 ומסביר
באופן חלקי את הסיבה למתיחות ביניהם.
בפרק 16
(Trajectory, Winter,
2016), שני פרקים לאחר שזום הורג את ג'יי מופיעה אצנית רעה חדשה, טרג'קטורי,
שהם מגלים שאת כוחה היא מקבלת מסם שנקרא ולוסיטי-9
(זהו סם שג'יי סיפר לקייטלין שאחראי לאיבוד כוחו ולהרס גופו). כשהיא ממשיכה לקחת
מהסם הזה ולנוע במהירות גבוהה יותר הברקים סביבה מקבלים גוון כחול הדומה לברקים של
זום. אז בארי וחבריו מתחילים לחשוד שזום הוא בעצם ג'יי (בזמן שהצופים יודעים לפחות
שזום נראה כמו ג'יי).
בפרק 18
(Versus Zoom,
Pleszczynski, 2016) קייטלין מספרת שג'יי סיפר לה שהכפיל שלו בארץ-1 הוא
הנטר זולומון. זה מקפיץ את "הארי" (ד"ר האריסון וולס של ארץ-2)
כיוון שהנטר זולומון היה השם של רוצח סדרתי מפורסם בעולם שלו, שם רוצחים סדרתיים
הם חריגה. הוא מציג להם כתבה על הנטר זולומון בו מופיעה תמונה של ג'יי (הנטר) עם
שיער ארוך, זקן ומבט מוטרף. לאורך הפרק משובצים פלאשבקים על עברו של הנטר מילדותו
ועד הפיכתו לזום. בעודו ילד הוא התעורר לקול ריב בין אביו שחזר ממלחמה לאימו. האב
מחליט לרצוח את האם ויורה בה לעיניו של הנטר (עליו הניח את קסדת הקרב שלו שהפכה
מאוחר יותר לקסדתו כ"פלאש"). אביו נכלא אך אף קרוב משפחה אינו מעוניין
לאמץ אותו ולכן הנטר נשלח לבית יתומים. בעתיד לאחר שג'יי נתפס כרוצח סדרתי הוא
נשלח למוסד לעבריינים הלוקים בנפשם שם עבר טיפולים במכות חשמל. במהלך הטיפול התבצע
הניסוי במאיץ החלקיקים בארץ-2 וג'יי נפגע מהחומר האפל
וקיבל את כוחותיו והפך לזום. בפרק הזה זום חוטף את וואלי, אחיה של איריס ודורש
מבארי את הספיד-פורס שלו בתמורה להשבתו של וואלי. בארי מסכים לכך והם גם משוחחים
על איך זייף את מותו והוא מסביר להם שיצר שריד-זמן של עצמו ששתל בקרבם ושכנע אותו
להירצח על ידו על מנת לקדם את התכנית שלו. הוא מסביר את הבחירה שלו לגלם את הפלאש
במשך שנתיים בארץ-2, הוא רצה לתת לאנשים תקווה כדי שיוכל
לגזול אותה מהם. במהלך הפרק בארי הצליח פעם אחת ללכוד את הנטר במלכודת לאצנים
ומנסה להבין אם לא אכפת לו מכל האנשים שנהרגו למען המטרות שלו והוא משיב שזו תכונה
"שנגזלה ממני מזמן". זום השתחרר ואמר שאי אפשר לכלוא את האפלה – כלומר
אותו.
מקור הרוע
לאורך התכנית מתמודד בארי אלן עם אויבים שונים. רובם הם על-אנושיים
או אנשים המשתמשים בטכנולוגיה או כישורים מפותחים שהופכים אותם לסכנה לא פחותה מעל-אנושיים.
לעתים אנו נחשפים לסיפורי הרקע שלהם ולעתים קיומו של עולם מקביל כמו ארץ-2 מעמת
אותנו עם שאלת מקור הרוע.
בפרק 3
(Family of Rogues,
Showalter, 2015) ליסה סנארט, אחותו של לאונרד סנארט הידוע כ"קפטן-קולד"
פונה אל הפלאש וחבריו כדי שיסייעו לה להחזיר אותו כיוון שנחטף במהלך שוד. קפטן-קולד
הוא אחד מאויביו האייקונים של הפלאש בקומיקס וגם בתכנית הטלוויזיה. אך בעונה
הראשונה הוא ובארי מגיעים להסדר לאחר שקפטן קולד מגלה את זהותו כפלאש. קפטן-קולד
ימנע מלהרוג אנשים ולא יחשוף את זהותו של בארי ובארי מנגד לא יעמוד יותר מידי
בדרכו.
במהלך הפרק
בארי מגלה שקפטן-קולד לא נחטף אלא שהוא מסייע לאביו, עבריין עם רקע פלילי עשיר
בביצוע פריצה ושוד מתוחכמים. ליסה לא מאמינה שאחיה עוזר לאב מרצון כיוון שהוא שונא
אותו כי בילדותם האב היה אב מתעלל שהכה אותם ואף מציגה להם צלקות שהותיר בה. הם
מגלים שקפטן-קולד משתתף בשוד כי אביו כופה זאת עליו. הוא הטמין פצצה בראשה של ליסה
אותה הוא מאיים לפוצץ אם בנו לא יעזור לו. לאחר שחבריו של הפלאש מנטרלים את הפצצה
בראשה של ליסה קפטן-קולד רוצח את אביו ומאפשר לפלאש לעצור ולכלוא אותו. קפטן-קולד
ממשיך לשמור את סודו של בארי גם בעודו כלוא. כשבארי מבקר אותו בכלא הוא אומר לו
שהוא מזהה שיש בו גם טוב ומבקש שלא יתן לעבר להגדיר אותו ושהוא לא חייב להישאר
פושע.
בפרק 9
(Running to Stand
Still, Tancharoen, 2015) על-אנושי משחרר את קפטן-קולד ופסיכופת
שקורא לעצמו "הטריקסטר" כדי שיסייעו לו לרצוח את הפלאש. קפטן-קולד מסרב
להשתתף בתוכנית שלהם וגם לא מספר להם שהוא יודע מהי זהותו האמיתית של הפלאש.
קולד הולך
לביתו של הפלאש כדי להזהיר אותו. איריס מאשימה אותו שהוא רוצח מטורף והוא משיב
בציניות שזה בגלל הרקע המשפחתי שלו. את אי-שיתוף הפעולה עם העל-אנושי והטריקסטר
הוא מתרץ בחוסר רווחיות אך בארי עונה לו שזה מכיוון שהוא פועל מתוך תחושת כבוד
ושהוא מרגיש מחויב להחזיר טובה על כך שהציל את אחותו.
בפרק 13
(Welcome to Earth-2,
Shelton, 2016) בארי, סיסקו והארי הולכים לארץ-2. שם
נרמז שלאונרד סנארט הוא למעשה ראש העיר המכהן ואין נוכחות של עבריין-על כקפטן-קולד
או אחותו גולדן-גליידר או השותף שלו היט-ווייב. אציין שדמותו של קפטן-קולד והשותף
שלו היט-ווייב עברו לסדרת בת שנקראת "אגדות המחר של די.סי" (DC's Legends of Tomorrow)
בה הם מצטרפים לצוות של גיבורי-על המנסים לעצור את ונדאל סאבג' האל-מותי. בסיום
העונה של תוכנית זו קפטן-קולד מקריב את חייו לטובת הצלת חבריו והכנעת האויבים שלהם.
פרקים אלו מרמזים כי למרות שקפטן-קולד הוא עבריין-על או נבל-על ככל הנראה הוא הפך
לכזה מכורח נסיבות חייו ולאו דווקא ממניע פנימי שדוחף אותו לכך. כשיש לו אפשרות
בחירה הוא בוחר לעשות טוב, או שעל פניו נתפס כטוב וכך גם שינוי הסביבה שבה הוא
נמצא מניב יותר פעולות חיוביות כאלה.
כיוון שבפרק
13 חלק רחב מהעלילה מתרחש בארץ-2 אנחנו
נחשפים לכפילים של דמויות רבות ורואים שבגלל הבדלים קטנים בין היקומים ישנם לעתים
הבדלים רבים בין הדמויות מהעולמות השונים. למשל מפקד המשטרה בארץ-1,
קפטן סינג הוא עבריין מוכר בארץ-2. דדשוט שהיה רוצח
שכיר וצלף מעולה שעבד עבור ארגוני פשע שונים הוא בלש משטרה שלומיאל ללא כישורי
קליעה אך בעל מוטיבציה רבה למלא את תפקידו. רוני ריימונד שהיה העל-אנושי פיירסטורם
שהקריב את חייו בארץ-1 כדי לסגור את החור השחור
הוא על-אנושי מרושע שמכנה עצמו דת'סטורם. הוא עדיין בן זוגה של ד"ר קייטלין
סנואו שבארץ-2 היא על-אנושית מרושעת
המכונה קילר-פרוסט. סיסקו מתעמת עם הכפיל שלו על-אנושי עם כוחות כמו שלו אך
מפותחים יותר ויש לו שליטה מלאה עליהם. גם הוא מרושע ואף מגלומן שחותר להיפטר מזום
כדי לרשת את מקומו.
קיומו של
עולם מקביל המאפשר השוואה בין דמויות שהן למעשה זהות לחלוטין מבחינה גנטית מוביל
אותנו למסקנה שמקור הרוע בעולם התכנית הוא עניין של סביבה ונסיבות. הגנטיקה של
הדמויות זהה לחלוטין, הדמויות לרוב זהות לחלוטין ההבדל הוא בעולם בהבדלים קטנים אך
שמשנים כרונולוגיה של אירועים או גורמת לסדר חדש במציאות הקיימת בהם. לכן הם
מתמודדים עם דברים שונים שמובילים אותם למצבים ולהחלטות שונות על אף שיסודותיהם
דומים.
אפשר להרחיב
טענה זו על ידי סקירה של מספר דמויות. הנטר זולומון שהופך לזום הוא במידה רבה
קורבן של נסיבות חייו ומציאות עולמו בארץ-2.
אביו חוזר ממלחמה שהתרחשה ביקום שלו, ועם בעיות שליטה בכעסים ורוצח את אימו. דבר
שגזל מהנטר את האמפתיה שלו ובעצם תרמה רבות להפיכתו לרוצח סדרתי ולנבל-על כשקיבל
את כוחותיו. אך המקביל שלו בארץ-1 הוא אדם נורמטיבי שככל
הנראה לא איבד את הוריו, לא יצא במסע רציחות וגם אין לו כוחות על.
בפרק 5
(The Darkness and the
Light, Shill, 2015) זום שולח על-אנושית מארץ-2 שנקראת
ד"ר לייט. גנבת קטנה שקיבלה יכולת לתמרן אור המסייעת לה לשדוד בנקים. היא
הכפילה של בת-זוגו לשעבר של בארי לינדה פארק. זום כופה עליה להרוג את הפלאש. היא
אינה רוצה לעשות זאת ומחליטה לשדוד בנק במטרה להשיג כסף כדי לחיות במסתור בארץ-1,
אך הפלאש מסכל את השוד. כשהיא מבינה שיש לה כפילה בארץ-1 היא
מחליטה להרוג אותה כי היא מרגישה שלהרוג כפיל זה לא באמת רצח וכך לפחות המצפון שלה
יהיה נקי והיא תוכל לזייף את מותה, להסתתר מזום ולהמנע מלהרוג אנשים חפים מפשע. כלומר
אף על פי שהיא גנבת קטנה שקיבלה כוחות על עדיין יש לה ניסיון להיות מוסרית ו"טובה"
אך הנסיבות והכפייה של זום מאלצים אותה לחרוג מכך וזה גורם לה לנסות להצדיק את
מעשיה בעבור עצמה ומצפונה.
בפרק 9 בזמן
שבארי עסוק בלחימה בעל-אנושי ובטריקסטר (שהוא למעשה לא בריא בנפשו ולכן ספק שזו
בחירה שלו להפוך לרוצח ילדים פסיכופת), זום מציע להארי עסקה בה הוא ישחרר את ג'סי
ביתו בתמורה לעזרתו של הארי לגנוב לפלאש את המהירות. הארי שבא לארץ-1 מלכתחילה
כי האמין ששיתוף פעולה עם הפלאש היא הדרך היחידה לשחרר את ביתו מזום נאלץ בעצם
לשתף פעולה עם זום ולבגוד בחבריו. מה שגם מוביל אותו בהמשך לרצוח על-אנושי לשם כך.
כיוון
שהתכנית עוסקת לא מעט במסע-בזמן ולמעשה מה שמניע את בארי מלכתחילה הוא נוסע-בזמן
שרוצח את אימו מתעוררת תהיה: עד כמה קיומן של הדמויות הוא דטרמיניסטי ואינו נתון
לשינוי? התהיה הזו מתעוררת בהקשר למספר נושאים. למשל, על פי העיתון מהעתיד בארי
ואיריס אמורים להתחתן אך במציאות הם עדיין לא זוג. אדי ת'ון התאבד כדי לעצור את
איוברד ת'ון אך למעשה לא מנע את השתלשלות האירועים של ציר הזמן. בארי הצליח לשנות
ציר-זמן אחד בו סיסקו נרצח על ידי איוברד ת'ון (והוביל להפעלת כוחותיו של סיסקו
בציר הזמן החדש).
בפרק 11
(The Reverse-Flash
Returns, Allowitz, 2016) איוברד ת'ון מופיע. בארי וחבריו לא
מבינים איך זה אפשרי כיוון שאדי ת'ון שהוא אביו הקדמון התאבד ובכך איוברד לא נולד
ונמחק מקיום, אף על פי שציר-הזמן לא השתנה ורצח אימו או מה שעבר עליו ועל חבריו לא
השתנה. הם מבינים שמדובר בשריד-זמן שלמעשה לא מודע לכל מה שקרה להם והוא פוגש אותם
לראשונה לפני שרצח את אימו של בארי או את דוקטור וולס וגנב את זהותו. בארי שואל את
הריברס-פלאש מדוע הוא שונא אותו והוא משיב לו שזה לא תמיד היה כך. הוא העריץ אותו
ורצה להיות כמוהו. הוא השיג את הספיד-פורס והתוודע למסע בזמן וגילה שגורלו להיות
האויב של הפלאש וזה מה שהניע אותו להפוך להיות האויב של הפלאש ולהיות מנוגד לו בכל
דבר.
כלומר, איוברד
ת'ון התחיל עם כוונות טובות, העריץ גיבור-על ורצה להיות כמוהו אך כשכביכול התוודע
למה שעתיד להיות הוא החליט לקבל זאת ולאמץ זאת ובכך הפך לנבל-על. מנגד, אדי ת'ון
שהוא אביו הקדמון גילה מה עתיד אחד מצאצאיו לעשות והחליט למנוע זאת על ידי התאבדות.
במובן מסוים שניהם נכשלו בכוונותיהם. הריברס-פלאש לא הביס את הפלאש ואדי לא מחק את
מעשיו. אך נראה שהריברס-פלאש שלא הלך נגד ה"גורל" שלו הצליח יותר. הוא
ממשיך למרר את חייו של הפלאש גם לאחר שנכשל בלהרוג אותו ונכשל בלחזור לנקודת הזמן
שלו.
בפרק 17
(Flash Back, Troughton,
2016) בארי חוזר בזמן כדי להשיג מידע מאיוברד ת'ון. בעקבותיו מגיע שד-זמן
(Time Wraith)
שדים שנשלחים מהספיד-פורס כדי לעצור אצנים שמנסים לעוות צירי זמן. הוא חוזר לרגע
בו שנה לפני כן תקף אותם העל-אנושי פייד-פייפר רק שבארי בעודו מתחזה לעצמו מלפני
שנה נוהג בו בצורה שונה ויחד עם הנסיבות המשתנות בעקבות נוכחות שד-הזמן מוביל
לשינוי בהתנהגות הצוות כלפיי פייד-פייפר ובתגובה האחרון משנה את גישתו והתנהגותו
כלפיהם. בכך בארי הופך את הפייד-פייפר מאויב שהצליח לחמוק מהם לפני שנה לבעל-ברית
שחוזר כעבור שנה להציל אותו משד-הזמן שממשיך לרדוף אחריו. בכך בארי גם שינה את ציר
הזמן ובמובן מסוים את ה"גורל" אך בשביל זה הוא היה צריך לא רק לחזור
בזמן ולשנות את הנסיבות אלא היה צריך להביס גם את שליח הגורל – את שד-הזמן.
הפלאש כמפלצת
בחינת התכנית כסיפור אימה ודמויות של נבלי-על כמו זום והריברס-פלאש
כמפלצות או בחינת הסיבות שמניעות דמויות אחרות להפוך למפלצות או לכל הפחות לבצע
פשעים נוראיים ומעשים איומים מחייבת לבחון את דמותו של הפרוטגוניסט ה"גיבור"
בעל כוחות-העל של התכנית, בארי אלן.
בארי אלן
עבר אירוע טראומתי בילדותו, רצח אימו, אביו נכלא באשמת הרצח. הוא סבל מבריונות
בבית הספר. אנשים לא האמינו למה שהוא ראה וחשבו שהוא משקר או הוזה. כשקיבל את
כוחות העל שלו הוא נבגד על ידי המורה הרוחני שלו שהתברר שהיה זה שרצח את אימו. כשניסה
לשנות את העבר גרסה אחרת שלו מנעה זאת ממנו. כשחברו התאבד כדי לשנות את ציר-הזמן
גם זה כשל. בארי חווה המון התמודדויות של אובדן וחוסר אונים בחייו. האם הדברים
הללו השפיעו על התנהגותו, האם הוא בהכרח רק גיבור-על?
יחד עם
חבריו במעבדות סטא"ר מנהל בארי מתקן כליאה המיועד בעיקר לעל-אנושיים אותם הוא
כולא מבלי לקבל אישור פורמלי לכך מאף גוף שלטוני ולרוב מבלי ליידע בכך אף אחד מלבד
אביו המאמץ ג'ו ווסט שהוא בלש, שכמובן אינו מעביר זאת הלאה ואין לו סמכות לאשר זאת.
על-אנושיים הצליחו להמלט. על-אנושי אחר נרצח. ולמרות שהקימו כלא משוכלל שיכול
לכלוא על-אנושיים בארי ממשיך לכלוא אותם במעבדות סטא"ר ולשלול מהם זכויות
אסיר בסיסיות וזאת למרות הסכנה שהם יכולים להמלט ולהוות סכנה או עלולים להרצח, כפי שכבר הוכיחו בעבר הוא וחבריו שאין להם באמת
יכולת לשמור עליהם כלואים ובטוחים או לשמור על החברה מפניהם. בפרק 22
(Invincible, Warn, 2016)
כשקפטן סינג מבין שהפלאש כולא רבים מהעל-אנושיים מארץ-2 במקום
לא ידוע, הוא מפטיר שאינו רוצה לדעת היכן הם ולמעשה מאפשר לבארי להמשיך בהתנהלות
הפושעת הזו.
בדומה לבארי
גם זום כולא אנשים באופן לא חוקי במקום שהציבור לא יודע עליו ואין להם גישה אליו. זום
כולא גם על-אנושיים וגם אנשים. לרוב חפים מפשע. אך בניגוד לבארי, הוא מצליח לשמור
עליהם בחיים. ומלבד ההימלטות של בארי מהשבי של זום אף אחד אחר לא יכול להמלט. וניגוד
נוסף אל בארי הוא שהוא מוכן לשחרר אסירים ונותן להם לעתים לפגוש את בני משפחותיהם
כלומר מאפשר להם יותר זכויות. וגם בכמות המספרית הוא כולא מעט מאד אנשים כלומר
לרוב יש לו שבוי אחד או שניים.
בפרק הסיום (The Race of His Life, Negret, 2016)
בארי יוצר שריד זמן שלו מכמה סיבות הראשונה כדי שיסייע לו להיאבק בזום בכך שיקריב
את עצמו והסיבה השניה שיגרום לעיוות מספיק חמור כדי לזמן שדי-זמן בתקווה שיעדיפו
ללכוד את זום ולא אותו. זהו מעשה הירואי לכאורה של נכונות והקרבה אך שימוש וניצול
כפילים הם מעשה שמזוהה עם הרעים בסדרה. ד"ר לייט התכוונה להרוג את הכפילה שלה
מארץ-1 כדי לזייף את מותה
ולהסתתר. היא אמנם מצאה לכך צידוק מוסרי בכך שלהרוג כפיל הוא לא מעשה רצח באמת. זום
משתמש בשרידי זמן לא מעט והם מוכנים למות למען הגשמת התכניות. הוא גם זה שניסה
לשכנע את בארי כל הזמן להגיע למצב של שימוש בשרידי זמן ולהקריב אותם (במובן מסוים
מתוך אמונה שזה יקרה כשבארי יהיה כמוהו או יוביל אותו להיות כמוהו). ואכן בארי
מייצר שריד זמן, שמוכן להקריב את עצמו למען התכנית. בארי מצליח להצדיק את זה כמעשה
טוב מנע מזום להגשים את תכניתו אך לא נראה שזה מטריד אותו יותר ממה שהטריד את זום
להרוג את שרידי הזמן שלו ומוטרד הרבה פחות מכוונתה של ד"ר לייט להרוג את
הכפילה שלה.
ואכן השימוש
בשריד הזמן גרם להגעתם של שדי-הזמן שבאו ללכוד את זום. ולמרות שזום הוא רוצח סדרתי
עם כוונות להרוג המונים, בתקופת הזמן הקצרה ההיא הוא הרג בעיקר שרידי זמן של עצמו
או נבלי-על שרצו להשמיד אותו. את בארי הוא לא התכוון להרוג. אך בארי, על מנת לשמור
על תמימותו בעיני עצמו, חבריו ובעיני הצופים, מצא דרך אכזרית ונוראה יותר ממוות או
כליאה להביס את זום. שדי-הזמן עיוותו אותו ולקחו אותו לגורל שצפוי להיות קשה
ואכזרי יותר ממוות.
לאחר שגרם
לא מעט עיוותים בזמן לאורך שתי עונות וגם הקריב שריד זמן וגרם להגעתם של שדי-הזמן
בארי אינו יציב נפשית (זום רצח את אביו לפני הקרב האחרון ביניהם על מנת לדחוף אותו
להיות כמוהו) ומחליט שוב להתערב ולעוות את ציר הזמן על ידי חזרה נוספת אל ליל הרצח
של אימו בכדי למנוע אותו. הוא אכן עושה זאת ומנטרל את איוברד ת'ון ומציל את אימו
ומשכתב את ציר הזמן, שזהו סוג של חטא בעבור אצנים. זה החטא הקדמון של הריברס-פלאש.
וכעת זהו חטא נוסף של בארי.
חשוב להזכיר
בהקשר זה שבארי מודע לעתיד, מודע לעבר, מודע לצירי זמן אחרים ומודע לקיומם של
יקומים מקבילים. ואף על פי שהוא יודע מה נסיבות חייו ומה העתיד או לכאורה הגורל
צופן עבורו הוא בוחר למרוד בכך ולעוות את ציר הזמן כדי לקבל את מה שהוא רוצה באותו
הרגע וזה את שני הוריו בחזרה. והוא חוזר אחורה בזמן, מבלי ששדי-זמן ינסו לעצור
אותו, הוא הכניע את הריברס-פלאש ולמיטב ידיעתנו הוא הצליח לשנות את ציר-הזמן
ולמרוד בגורל מבלי להיאבק ישירות בגורל. המחיר של מעשיו לא מוצג בסיום העונה ולכן
ניתן לבחור בשלב זה להתייחס לכך כהיעדר מחיר לפעולותיו.
כחלק
מההשוואה בין בארי להנטר, הנטר משווה ביניהם ובין הטרגדיות שלהם. הוא מנסה לדחוף
את בארי להיות כמוהו בעיקר כי הוא רוצה שבארי יגיע למהירות גבוהה יותר אותה הוא
יוכל לנצל למטרותיו בין אם כדי לגנוב אותה או בין אם כדי להשתמש בה להשמדת הרב-יקום.
אכן קיים דמיון ביניהם. בילדותם אימהותיהם נרצחו, אבאותיהם נכלאו בשל כך, שניהם
מדענים ושניהם אצנים. אך קיימים הבדלים. בארי לא חזה ברצח עצמו ולא באמת אביו הוא
זה שרצח את אימו. הנטר נשלח למוסד ליתומים ובארי אומץ על ידי הבלש ג'ו ווסט. הרצח
הניע את בארי לחקור את התופעות המוזרות והעל-טבעיות כדי להבין מה קרה בליל הרצח. את
הנטר זה הפך לקר וחסר אמפתיה ובעל נכונות לרצוח. לבסוף בפרק 22 הנטר
מניח שמה שמבדיל ביניהם הוא שבארי לא חזה ברצח אימו, והוא מחליט לרצוח את אביו של
בארי מול עיניו ועושה זאת. ובמובן מסוים זה מה שגם מוביל את בארי להיאבק בו בדרך
בה נאבק (הקרבת שריד-זמן) ולהפטר ממנו בגורל הגרוע ממוות או כליאה.
לכן ניתן
לומר שבמובנים רבים בארי פעל בצורה חמורה כמו אויביו הריברס-פלאש וזום ולעיתים
התעלה עליהם בחומרת המעשים ובאכזריותו, באפאתיות ובחוסר האחריות שלו. הוא עשה זאת
ממניעים אנוכיים ולאו דווקא אלטרואיסטים שמזוהים עם תכונותיו של גיבור.
ניתן לתאר
את הפלאש של בארי אלן כדמות שטנית. גם מבחינה ויזואלית הוא כמעט מרפרר את
האייקונוגרפיה של השטן. הוא בעל מראה אדום, הוא מקורנן, הוא מנסה להציג עצמו כטוב
ותמים, הוא מסוגל לייצר תעתועי-מהירות, הוא יכול להגיע כמעט לכל מקום במספר שניות,
הוא יכול להיות במספר מקומות במקביל על ידי שימוש בשרידי-זמן, הוא משקר לאנשים
בדרך קבע בעבור צרכיו האנוכיים, ובאופן חוזר ונשנה הוא מורד בסמכות ונאבק או מאבד
דמויות אב. הכלאת שטן-לוציפר נוצרית כמעט קלאסית. הוא מדען – נאורות – לוציפר הוא
מביא האור – אין מקום לדת או לסמכות, תמיד ספקנות, תמיד מרידה בסמכות כפי שעשה זאת
אל מול הסיפור של ג'יי (הנטר) שגם הוא שימש דמות אב עבורו.
לסיכום, “הפלאש"
היא סדרת דרמה מז'אנר המד"ב ומאתגר מאד לקרוא אותה כסיפור אימה במובן הרגיל. בעונה
השניה היא מציגה נבל-על שהשילוב של מעשיו והמראה שלו תוכננו להיות מאיימים
ומפלצתיים, עולם העלילה עצמו מלא זוועות ודברים נוראיים, קיימים אנשים בעלי כוחות-על
או בעלי גישה לאמצעים טכנולוגים המאפשרים להם לבצע פשעים מחרידים. ולמרות כל זאת
נראה שאף אחד מהם לא עושה זאת מבחירה חופשית, מלאה ומודעת אלא נראה שנסיבות או
דברים שמחוץ לשליטתם הם אלו המובילים אותם לבצע את הפשעים הללו. גם זום, הכמעט
מפלצתי עושה את מה שהוא עושה כי הוא קורבן לנסיבות חייו. אך נראה שמפלצת נורא ה לא
פחותה מזום היא דמותו של הפרוטגוניסט.למרות שמתבצעות כל התחבולות האפשריות להציגו
כגיבור דווקא הוא נוהג באנוכיות ובאכזריות. דווקא הוא מוכן לבצע מעשים שחלק
מאויביו לא היו או הבינו שמסוכן מידי לעשות. ונראה שהוא היחיד שמצליח לצאת מכלא
הנסיבות או הגורל ולמרוד בו. הוא היחיד שמצליח להוביל לשינויים קיצוניים. לכן הוא
הופך לדמות היחידה שקרובה לאחריות מלאה למעשיה ולפשעיה, גם אם הוא בוחר להתעלם מכך
או למצוא להן צידוק או תירוץ מוסרי קלוש.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה